himla kul att få ett sånt här svar ifrån Blondinbella!

 
 
 

Entreprenörsdröm!

 
 

d

(klicka på bilden om du läser via mobilen så kan du sedan zooma)

Svar: Åh vilket kul projekt! Vet du, jag tror att du har något riktigt bra på gång. Men jag får en hel del mail om den här idéen (eller främst sälja slöjor online) så jag tror att det är lite först till kvarn att etablera sig. Din fråga handlar om sociala medier och om det är lätt att sälja och min magkänsla säger att det är det. Just för att det är en nischad produkt men som väldigt många använder. Din marknad är ju inte heller bara Sverige utan kan snabbt växa sig större. Det viktigaste A & O är att det är fina plagg som säljer. I slutändan är det produkten som är viktigast. Hur kan du försäkra dig om att det du tar fram säljer? Kan du testa plaggen på en målgrupp? Få höra andras åsikter? Priskänslighet? Tänk på att varje plagg som ligger i lager och trycker, äter upp din vinst. Var nog med vad du tar in och hur mycket lager du har.

Det fina med en riktigt bra nischad produkt är att du sällan behöver lägga så mycket pengar på marknadsföring. Kan du få hjälp med sökoptimering på google så kommer många hitta till din webshop av sig själva. Har du dessutom jobbat i bröllopsbutik kanske du känner till andra liknande butiker som kan hjälpa till och berätta att du finns? Bästa marknadsföringen du kan få är mun till mun. Leta upp kvinnor som ska gifta sig, erbjud att deras kvinnliga gäster med samma klädsituation som du beskriver får rabatt hos dig. Få kvinnor att tipsa varandra.

761aa42430a9985352280742d0f5fb84

Alltså:
1. Skapa en bra webshop, mitt stora tips är att göra det hos Smelink.se.

2. Skapa dina sociala medier-konton. Gällande namn så bör du försöka ha samma på webshopen som på alla andra kanaler. Använd kanalerna på olika sätta. Webshop är webshop men ha gärna en blogg också där du kan berätta hela din resa och vad som händer i företaget, folk älskar att följa en resa. Twitter är ett bra sätt att berätta vad som sker i din business ”Missa inte alla nyårsklänningar som ligger uppe nu” men också att föra en debatt på och länka in till din blogg ”Varför är utbudet på täckande klänningar så dåligt?”. Instagram är ett bra sätt att hålla tävlingar och ha dialog med dina kunder på ett snabbt sätt och Facebook är en bra mix av allt. På Fb borde du gå med i olika grupper såsom ”svensk e-handel”, där samlas alla webshopare i Sverige och delar med sig av tips och problem.

3. Gör dig hörd. Vänta inte på att folk hittar in till dig. Gör dig hörd och synlig. Skicka pressmeddelanden till kvinnliga magasin och berätta att du finns, hör av dig till bloggare som passar till målgrupp (jag hade ju varit perfekt inför min dubai-resa!), skapa debatt, lyft situationer som andra kvinnor kan känna igen sig i (precis som det du beskriver i ditt mail). Gör din webshop till något mer än att bara sälja kläder. Du har ju faktiskt mött ett behov, du hjälper kvinnor!

… Stort lycka till, det ska bli roligt att se när allting är igång. Jag tror på dig :- )